STREFA POZNANIA

Logopeda Cieszyn

Nazywam się Martyna Wysłych. Jestem polonistką, logopedką, terapeutką pedagogiczną oraz specjalistką terapii ręki. Studia ukończyłam na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Urodziłam się i wychowałam na Śląsku Cieszyńskim, gdzie także aktualnie mieszkam.

WIEDZA

  • Dwustopniowe studia stacjonarne na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach
    – kierunek filologia polska, specjalność: nauczycielska.
  • Studia Podyplomowe Kwalifikacyjne Logopedii i Medialnej Emisji Głosu
    – specjalność: logopedia.
  • Kurs Kwalifikacyjny Terapii Pedagogicznej

Brałam udział w  V Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Świat, który rozumie jąkanie” w Katowicach (2012 r.) – co pozwoliło mi zupełnie inaczej spojrzeć na problem jąkania się, a także poznać szereg zagadnień profilaktycznych związanych z tym zaburzeniem.

Jako wolontariuszka brałam udział w I Międzynarodowej Konferencji Logopedycznej „Logopedia w teorii i praktyce” także w Katowicach (2013 r.). Tam mogłam poznać zalety terapii poprzez pisanie, coraz częściej stosowanej metody oraz wiele aspektów pracy logopedy m.in. z dzieckiem autystycznym.

Brałam udział w II Międzynarodowej Konferencji Logopedycznej „Logopedia w teorii i praktyce” w Katowicach (maj 2014 r.). Miałam okazję posłuchać wielu wniosków z pracy z dziećmi dwujęzycznymi, dziećmi z rozszczepem. Wrażenie zrobiła na mnie także sesja posterowa tej konferencji.

Uczestniczyłam w III Międzynarodowej Konferencji Logopedycznej „Logopedia w teorii i w praktyce” (maj 2015). Wiwat neurodydaktyka! „Podwójnie wyjątkowi” ważniejsi niż kiedykolwiek. To tylko niektóre z zagadnień konferencji.

Ukończyłam kurs języka MAKATON I stopnia w Katowicach (2013 r.). Jest to sposób komunikacji alternatywnej i wspomagającej jednocześnie. Wykorzystuje gest i symbol graficzny, ale zawsze towarzyszy mu mowa. Znakomicie pobudza aktywność dzieci i wielokrotnie bazuje na prostych, rozpoznawalnych skojarzeniach i czynnościach. W terapii może on być jedynym środkiem, za pomocą którego dzieci mogą uczestniczyć w życiu codziennym, a z drugiej strony może to być doskonały bodziec do uruchomienia mowy.

Uczestniczyłam w szkoleniu z zakresu Symultaniczno-sekwencyjnej nauki czytania (Kraków, wrzesień 2013 r.). Jest to jedno z kilku organizowanych szkoleń, pogłębiające wiadomości na temat Metody Krakowskiej.

Uczestniczyłam w szkoleniu: Programowanie języka dla dzieci z zaburzeniami komunikacji (niesłyszących, autystycznych, z afazją) (Kraków, grudzień 2013 r.). To już drugie szkolenie uzupełniające wiadomości o Metodzie Krakowskiej – w odniesieniu do dzieci, u których mowa nie rozwinęła się.

Ukończyłam też szkolenie trenerskie z zakresu „Technik efektywnej nauki i szybkiego czytania” (Rydułtowy, 2013 r.), co pozwoliło mi inaczej spojrzeć na problem z uczeniem się oraz na tak bardzo kształconą obecnie umiejętność czytania ze zrozumieniem.

Brałam udział w warsztatach logopedycznych „Skuteczne metody logopedyczne cz. III” (październik 2014 r.) w Katowicach. Poszerzając swoje umiejętności i wiedzę z zakresu emisji głosu, ortofonii, elementów terapii dzieci z ORM oraz terapii zespołu dziecka wiotkiego.

Brałam udział w warsztatach logopedycznych „Skuteczne metody pracy z dzieckiem
z wadą wymowy cz. II”
(grudzień 2015) w Katowicach. Generalnie bardzo wiele czasu poświęcono na szkoleniu, by omówić problem międzyzębowej wymowy. Staje się to coraz poważniejszym problemem – szczególnie dzieci przedszkolnych i szkolnych, a dotyczy aż 17 głosek naszego języka. Szkolenie też dało gotowe metody pracy z dzieckiem lub dorosłym o zbyt szybkim tempie mowy, co również jest znaczącym problemem.

Brałam udział w warsztatach logopedycznych „Skuteczne metody pracy z dzieckiem z wadą wymowy cz. I” (styczeń 2016) w Katowicach. Przepracowałyśmy z innymi logopedkami chyba wszystkie możliwe sposoby terapii nieprawidłowej wymowy głoski [r]. Bardzo owocne spotkanie. Język się zmęczył.

Brałam udział w warsztatach „Ćwiczenia funkcji słuchowych – rozwojowe programowanie terapii” (marzec, 2016) w Krakowie. Jak trenować umiejętności słuchowe? W jakiej kolejności? Na co zwracać uwagę? Dlaczego funkcje słuchowe są niezbędne dla prawidłowego rozwoju mowy? Na te i wiele innych pytań odpowiedź znalazłam właśnie tam.

Bumbumkowe nauczanki (wrzesień 2016, Pogwizdów) – to świetne sposoby muzyczne na każdego kochanego przedszkolaka. Wyśpiewywanie samogłosek, znakomite rytmy i wiele innych zabaw, które łączą ruch ze słowem, dodały mi kolejną porcję  pomysłów na zajęcia.

Brałam udział w kursie Diagnoza i Terapia Ręki I i II stopnia (październik 2016, Jastrzębie-Zdrój). Kurs ten dał mi możliwość poszerzenia działań terapeutycznych już prowadzonych zajęć i  nowe, ciekawe rozwiązania w przypadku zbyt silnego lub słabego napięcia mięśniowego w obrębie małej motoryki. Moja wiedza i umiejętności poszerzone zostały o przygotowywanie do pisania oraz usprawnianie czynności samoobsługowych dzieci.

Uczestniczyłam w konferencji szkoleniowej – Różne oblicza autyzmu (7-8 października 2016, Jastrzębie-Zdrój). Jak przydatne informacje może przynieść nam opis diety pacjenta, jego żywieniowych przyzwyczajeń, jak zgubne może być zatopienie się dziecka w multimedialnej rzeczywistości oraz o wielu innych najnowocześniejszych metodach terapii – tego można było dowiedzieć się tylko tam.

Ukończyłam szkolenie z logorytmiki (Logorytmika – ruch słuch słowo; październik 2016; Bielsko-Biała). Ponieważ ruch, słuch i mowa są ze sobą ściśle powiązane, postanowiłam poszukać nowych pomysłów, jak u przedszkolaków pobudzić wszystkie te trzy obszary jednocześnie.

Szkolenie poświęcone Opóźnionemu Rozwojowi Mowy (ORM) zaliczyłam w grudniu 2016 roku w Katowicach. Znakomite i ciekawe. Co robić kiedy dwulatek nie mówi? Jak wspierać rodziców? Co rodziców powinno zaniepokoić i skłonić do wizyty? Na te pytania padło wiele ważnych odpowiedzi. Kogo nie było, niech żałuje.

„Neurodydaktyka, czyli nauczanie przyjazne mózgowi” (grudzień 2016) to szkolenie, które poszerzyło moje kompetencje w zakresie efektywności uczenia w ogóle. Wiem jak uczyć, żeby nauczyć i żeby uczeń zapamiętał.

Szkolenie „Terapia neurobiologiczna dla początkujących” (20.05.2017) to już kolejne ze szkoleń stanowiących podstawę Metody Krakowskiej. Znakomite, wypełnione najnowszymi faktami naukowymi dotyczącymi możliwości naszego mózgu i jego sposobów funkcjonowania. Pozwoliło mi świeżo popatrzeć na pewne trudności.

„Zaburzenia połykania u dzieci i dorosłych. Diagnoza i metody terapii” (Jastrzębie-Zdrój, wrzesień 2017).  Co zrobić, gdy w terapii brakuje postępu, gdy przedłuża się i nie widać efektów –  być może należy zweryfikować diagnozę. Często okazuje się, że to połykanie – nieprawidłowe, zaburzone może być przyczyną nieprawidłowej wymowy i nie tylko.

Wspomaganie rozwoju mowy i komunikacji z wykorzystaniem elementów metody werbo-tonalnej – listopad 2019, Katowice.

Uzyskałam uprawnienia do wykorzystania testu Karty Oceny Logopedycznej Dziecka – KOLD, grudzień 2019, Bielsko-Biała.

„Terapia interakcyjna rodzic-dziecko dla jąkających się dzieci w wieku do lat 7 – PALIN PCI” (luty 2020, Katowice).

PRACA

Można mnie spotkać w:

Punkcie Wczesnego Wspomagania Rozwoju w Ustroniu- Nierodzimiu

MOCNE STRONY W PRACY

  • konsekwencja,
  • determinacja,
  • indywidualne podejście,
  • szczerość,
  • rzetelność.

WYZWANIA

  • Przez sześć miesięcy miałam okazję prowadzić terapię logopedyczną gimnazjalistów
    w ramach wolontariatu. Ilość satysfakcji nieoceniona.
  • Rozpoczynam serię szkoleń, które umożliwią mi poznanie i stosowanie tzw. Metody Krakowskiej w terapii logopedycznej.
  • Współpracuję z odważnymi przedszkolakami i podstawówkowiczami, którzy chcą udoskonalać swoją mowę.
  • Staram się udowodnić, że język polski jest najwspanialszym z języków i chciałabym, żeby moi uczniowie myśleli tak samo.

ZAINTERESOWANIA

  • literatura współczesna, a szczególnie ta poświęcona siiiilnym, świadomym kobietom tzw. feministyczna,
  • teatr,
  • jazda na rowerze,
  • nordic walking.