Moje dziecko powtarza wyrazy, bierze dziwne oddechy, zacina się…

W ostatnim czasie dostrzegam duże zaniepokojenie rodziców kwestią jąkania, dlatego zamieszczam kilka informacji na ten temat.

Niepłynności mówienia towarzyszą każdemu, ale u dzieci pojawiają się zwłaszcza wtedy, gdy ich mowa dopiero się kształtuje.

Objawy niepłynności:

  • powtarzanie głoski, sylaby, wyrazów: l-l-l alka, la-lalka, to – to jest lalka
  • przeciąganie głosek: ooootwarte
  • zaczynanie zdania od samogłoski np. e, y
  • momenty ciszy
  • kłopoty z oddechem

Powyższe objawy dotyczą zarówno normy rozwojowej, jak i jąkania. W takim razie można wydzielić:

  • rozwojową niepłynność mówienia – która przypada najczęściej na okres od 2 – 5 roku życia, kiedy mowa się rozwija, kiedy dzieci nabywają szybko i intensywnie słownictwo, uczą się budować bardziej rozwinięte wypowiedzi. To dlatego dzieci często pauzują wypowiedź, szukając właściwego słowa albo przedłużają samogłoski, żeby zyskać na czasie i przypomnieć sobie wyraz, który jest im potrzebny. Objawy te są naturalne i powinny minąć bezpowrotnie.
  • jąkanie wczesnodziecięce – ma takie same objawy jak rozwojowa niepłynność mówienia, ale jednak są one bardziej nasilone, występują z większą częstotliwością, pojawia się też więcej elementów niepłynności w mowie dziecka (np. więcej niż dwa objawy). Dodatkowo, jeśli zauważamy, że dziecko ma świadomość swojego zaburzenia, wykazuje negatywne nastawienie do swojej mowy, do sytuacji komunikacyjnych, do samego siebie – to mogą być symptomy jąkania wczesnodziecięcego.

Warto obserwować czujnie dziecko, rejestrować jak często dochodzi do niepłynności, w jakich sytuacjach, jakie jest tempo mowy dziecka oraz czy podczas zacinania dochodzi do jakiś dodatkowych ruchów, tików np. mrużenia powieki, przekrzywienia warg, ruchów ręki. Ważnym aspektem jest także wywiad z rodzicami, dotyczący istnienia problemu jąkania w rodzinie. To wszystko informacje niezbędne dla logopedy.

Co należy zrobić, gdy dziecko się jąka/mówi niepłynnie/zacina?

  1. Nie przerywaj wypowiedzi dziecka poleceniem lub krytyczną uwagą.
  2. Uważnie słuchaj tego, co dziecko mówi, a nie jak mówi.
  3. Nie mów za dziecko i nie odpowiadaj za niego na pytania.
  4. Nie polecaj dziecku w trakcie wypowiedzi, by mówiło wolniej, by powtórzyło.
  5. Reaguj tak samo gdy dziecko się jąka i mówi płynnie.
  6. Gdy widzisz, że dziecko jest spięte i śpieszy się – powiedz: „Spokojnie, mamy czas”.
  7. Utrzymuj kontakt wzrokowy z dzieckiem, często warto nawet schylić się do poziomu dziecka, by widziało nasza twarz, a my jego.
  8. Nie chwalimy za momenty płynnej mowy, ponieważ dziecko szybko zakoduje, że jest chwalone za płynną mowę, z kolei jąkając się sprawia pewnie rodzicom przykrość.
  9. Zwracaj uwagę na swoją mowę: mówimy wolno, spokojnie, dajemy proste i zrozumiałe komunikaty.
  10. Zapewniaj dziecku 10-12 godzin snu.
  11. Ograniczamy lub najlepiej eliminujemy multimedia i telewizor.

Powyższe zasady są elementem terapii, bez którego nie można pomóc dziecku.

Należy spokojnie analizować mowę dziecka, nie okazywać zaniepokojenia jego niepłynnością i zastosować bezwzględnie zasady umieszczone powyżej. Przerażeni i zdenerwowani rodzice nie są w stanie głosem zapewnić poczucia akceptacji dziecku. Głos nas zawsze zdradzi – warto o tym pamiętać.

Dzisiaj można skutecznie walczyć z jąkaniem, a nawet udać się do specjalistów, którzy zajmują się przede wszystkim niepłynnościami mowy i mają ogromne doświadczenie w pracy z dziećmi i dorosłymi.

Warto też podkreślić, że każdy jąkający się dorosły może dzisiaj znaleźć pomoc w postaci zajęć terapeutycznych i wiek wcale nie jest przeszkodą.

LITERATURA:

Byrne R., Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989.

Chęciek M., Jąkanie. Diagnoza, terapia, program, Kraków 2007.

„Forum logopedy” nr 1, Poznań 2014.